Texas Instruments הכריזה על מיקרו-בקר MSP430 לאוטומציה תעשייתית

פורסם ב-דצמבר 7, 2016

המיקרו-בקר החדש של TI מסדרה MSP430FR5994, מופיע עם זכרון Ferroelectric RAM בנפח של 245KB, ומותאם למערכות בקרה מסוג Industry 4.0. שוק היעד התעשייתי של החברה: מערכות ניטור ותקשורת אלחוטית מכל מכונה ועד לענן

Share via Whatsapp

חברת טקסס אינסטרומנטס (Texas Instruments) סימנה את שוק הבקרה והאוטומציה התעשייתית במתכונת של  Industry 4.0 כשוק יעד מרכזי עבור מיקרו-בקרים, פתרונות תקשורת, רכיבי הספק וחיישנים מתוצרתה. במהלך תערוכת electronica 2016 שהתקיימה בחודש הקודם במינכן, היא ביצעה מספר הכרזות הממוקדות בשוק החדש.

בהם, מיקרו-בקר חדש הכולל גם מעבד DSP, המיועד לשוק התעשייתי המתפתח הזה. המיקרו-בקר החדש מהווה הרחבה של משפחת MSP430 FRAM, כדי להגדיל את מגוון המדידות והחיישנים שניתן להתקין באבזרים חסכוניים מאוד באנרגיה.

רכיב MSP430FR5994 מופיע עם זכרון Ferroelectric RAM בנפח של 245KB. המיקרו-בקר החדש כולל מאיץ חסכוני באנרגיה ( low-energy accelerator) לביצוע פעולות עיבוד אותות המבוצעות בדרך-כלל באמצעות מעבד DSP, דוגמת התמרות פורייה, ופעולות מתימטיות דומות.

להערכת החברה, הפעולות המבוצעות במאיץ יבוצעו במהירות גבוהה פי 40 מאשר אם היו מבוצעות ב-CPU של המיקרו-מעבד, מדגם  ARM Cortex-M0. מאיץ ה-DSP מופיע ביחד עם ספרייה של יותר מ-50 פונקציות מתימטיות, המאפשרת להתחיל מייד בפיתוח עם פתיחת כרטיס הפיתוח של המיקרו-בקר.

מעבד-עזר בתוך המיקרו-בקר
מעבד-עזר בתוך המיקרו-בקר

חברת טקסס אינסטרומנטס היא מיצרניות השבבים הגדולות בעולם. החברה פועלת מדלאס, טקסס ומעסיקה כ-30,000 עובדים ברחבי העולם, מתוכם כ-13,000 בארצות הברית וכ-14,000 עובדים באסיה. לחברה כ-100,000 רכיבים אנלוגיים ודיגיטליים שהיא מספקת. בשנת 2015 הסתכמו מכירותיה בכ-13 מיליארד דולר, רובן בתחום האנלוגי (8.3 מיליארד דולר). תחום המעבדים המשובצים והמיקרו-בקרים הגיע להיקף מכירות של 2.8 מיליארד דולר.

תקשורת מהירה, זמינה ואלחוטית

להערכת החברה, אופי מערך הבקה התעשייתית נמצא בפני שינוי מהותי. כיום הוא מנוהל בצורה מאוד היררכית ומחולק לחמש רמות מרכזיות: רמת החיישנים ואמצעי השליטה (Actuators), רמת רכיבי הבקרה (PLC) ושלוש רמות תוכנה, החל מרמת ה-SCADA וכלה במערכת הניהול העסקית הארגונית. בעתיד, כל המקורות יחוברו באמצעות רשתות דמויות Mesh בשם Cyber-physical system שיאפשרו להזרים מידע בו-זמנית למעלה ולמטה וגם לצדדים.

ti-predictive

אחת מהמטלות החשובות ביותר שהרשתות האלה יתמודדו עימן יהיה אבטחת פעילות תקינה של כל המערכך התעשייתי, באמצעות מערכות חיזוי תחזוקה (predictive maintenance). כך מאמינים מנהל תחום העיבוד המשובץ בטקסס אינסטרומנטס, הישראלי אבנר גורן, ומנהל תחום הבקרה והאוטומציה התעשייתית בחברה, מירו אדג'ן, שהכינה נייר עמדה עבור עתיד חיזוי התחזוקה במערכות תעשייתיות אוטומטיות ברמת Industry 4.0.

המערכות האלה יתבססו על איסוף כמויות גדולות של מידע שייאסף מכל החיישנים במערך הייצור, והפעלת אלגורתימים חכמים על החיישנים האלה. האלגרוריתמים האלה יזהו חריגות מההתנהגות התקינה של כל תת-המערכות, באופן שיאפשר לחזות תקלות לפני התרחשותן, ולבצע ביעילות תחזוקה מונעת.

השניים מציעים להוסיף שכבת בקרה ותקשורת נוטספת למערכות בקרת הייצור הקיימות היום. מערכות הבקרה התעשייתיות מבוססות על רתשות איתרנט קוויות. הוספת חיישנים וחיבורת לרשתות הקיימות יכול להיות יקר מאוד, לגרום עומסים כבדים ברשת ולהביא לזמני תגובה ארוכים מאוד. נייר העמדה מציג את תפיסה אלטרנטיבית, הנשענת על הרעיון של אבזרים מקושרים (IoT). לפי התפישה הזו, אבזרי קצה וחיישני קצה אלחוטיים וחסכוניים מאוד באנרגיה יחוברו אל כל נקודה משמעותית בתשתיות הייצור הקיימות. באמצעות נתבים מקומים המידע ייאסף במהירות ויעובד בענן.

בנוסף, ככל שיגדל מספר החיישנים בהרשת הזו, יהיה כדאי יותר לבצע יותר חישובים בצות הרשת, כדי שלמור על תקשורת מהירה וזמי תגובה קצרים מאוד של הענן. בתערוכת electronica 2016 הציגה חברת TI סדרה ארוכה מאוד של תכנוני ייחוס, מומוצרים שנועדו לספק את הפתרון המוצע – מרמת חיישן הקצה, המיקרו בקרים, ועד פתרון התקשורת המלא.

פורסם בקטגוריות: Embedded , MCU , כללי