Thread ו-ZigBee מתחילים לתקשר אחד עם השני

פורסם ב-דצמבר 20, 2016

שיתוף הפעולה בין ZigBee Alliance ו-Thread Group, יאפשר כבר השנה להפעיל רשתות ZigBee על-גבי פרוטוקול Thread, ועל-ידי כך לבנות תשתית תקשורתית שתתחרה על מעמד מוביל בשוק ה-IoT הביתי

Share via Whatsapp

השוק הצומח של האבזרים המקושרים לאינטרנט (IoT) מתחיל להיות מורגש בשוק מערכות התקשורת האלחוטית לטווח קצר, ואולי יביא בטווח הרחוק לאיחוד תקנים או שינוי בחלוקת העבודה בין תקני תקשורת קיימים. שיתוף הפעולה בין שתי הקבוצות התעשייתיות ZigBee Alliance ו-Thread Group מבטא את המגמה החדשה.

השבוע הן הודיעו שמספר חברים בקבוצות העניין האלה, הצליחו לבצע הדגמות של מכשירים שבהם בוצעה התקשורת בשפת ZigBee על-גבי רשת Thread. מיפרט התקשורת ZigBee החל כרעיון באמצע שנות ה-90 ורק בשנת 2004 הפך לתקן. הוא מיועד לקיים תקשורת לטווח קצר ובקצב נמוך בין מספר התקנים בו-זמנית, במתכונת של צבר התקנים (cluster). הפרוטוקול מיועד להפעלה על-גבי רשתות תקשורת אלחוטיות לטווח של עד 20 מטר המוגדרות לפי תקן IEEE 802.15.4.

גם מיפרט Thread נוצר כפרוטוקול תקשורת המבוסס על רשתות IEEE 802.15.4 ונחשב תמיד לאחד מהמתחרים הבולטים של ZigBee. המיפרט הזה החל את דרכו לתעשייה בשנת 2014, ולכן הוא מכוון באופן מוצהר לטיפול באבזרים המקושרים לאינטרנט (IoT). מסיבה זו הוא גם מבוסס מראש על פרוטוקול האינטרנט  IPv6 ועל חלוקת כתובות IP לאבזרים המצויים ברשת התקשורת.

פרוטוקול Thread הוגדר מתוך כוונה ליות פתחו לשכבות אפליקציה שונות

שיתוף פעולה רחב-היקף

מאחורי שני התקנים עומדות קבוצות תעשייתיות רבות עוצמה:  קבוצת ZigBee כוללת כ-400 חברות גדולות מאוד דוגמת טקסס אינסטרומנטס, וואווי, NXP, פיליפס, סיליקון לאבס, ARM, אנלוג דיווייסז, סיסקו ועוד. גם Thread, שפותח במיוחד ליישומי אוטומציה ביית ויישומי הבית החכם, הוקם על-ידי קבוצה גדולה של חברות חזקות, דוגמת ורייזון, STMicroelectronics, סימנס, פיליפס, NXP, LG, וואווי, דיאלוג, ARM, אטמל ועוד.

לאחרונה הגיעו שני הארגונים התעשייתיים להסכם שיתוף פעולה כדי לאפשר הפעלה חלקה של שני פרוטוקולי התקשורת. נשיא קבוצת Thread, גרנט אריקסון, הסביר ששיתוף הפעולה בין Thread לבין ZigBee יפתח בפני כל המעורבים בתחום את האקו-הסיסטם הגדול מאוד של מוצרים משתי הטכנולוגיות.

"העובדה שהגענו במהירות כל-כך גדולה לשלב ההדגמה הטכנולוגית, בהשתתפות פעילה של ספקי מוצרים, פתרונות וסיליקון, היא עדות לכך שהשוק מעוניין  בכך שכל המוצרים המבוססים על טכנולוגיות IP יהין בעלי יכולת עבודה משותפת (interoperable)". למעשה, שני הארגונים יבצעו הדגמות בתערוכת CES הקרובה בלאס-וגאס, בהשתתפות חברות כמו Nortek, NXP, Osram, Schneider Electric, Silicon Labs, Zen Thermostat ועוד.

בקרוב תפורסם תוכנית ההסמכות

נשיא קבוצת ZigBee Alliance, טובין ריצ'רדסון, אמר שהעוצמה המרכזית של ZigBee היא בשכבת האפליקציה, המהווה כיום כשפת ה-IoT הפתוחה הבשלה ביותר בשוק. "עבדנו קשה מאוד כדי להתאים את שכבת היישומים שלנו לטכנולוגיית Thread. הדבר מאפשר הקבוצה שלנו לנצל את ההשקעות שביצעו בעבר כדי ליהנות מההתפתחות של רשתות חדשות ושל ושווקים חדשים".

במסגרת שיתוף הפעולה הטרי, שני הארגונים יצרו מפת דרכים מתואמת ותיקונים בתקנים. בעקבות זאת, הופץ לאחרונה מיפרט Thread 1.1 לחברי האיגוד, כאשר קבוצת ZigBee Alliance מתכננת לפרסם את המיפרט המתוקן שלה במהלך תערוכת CES שתתקיים בלאס-וגאס ב-5-8 בינואר 2017. מייד לאחר הפירסום, היא תשיק את תוכנית הבדיקות, מתן האישורים וההסמכות להרצת ZigBee על-גבי Thread.

פורסם בקטגוריות: Wireless , כללי